3/16/2014

DIY: Neulottu peuratyyny / Knitted Deer Pillow

Indiedays viettää maaliskuun ajan DIY-kuukautta, jossa 18 bloggaajaa paljastavat parhaat DIY- ja tee itse -vinkkinsä pukeutumiseen ja kotiin. Todella kivaa olla mukana tässä! Kaikki ideat ovat nähtävillä Indiedaysin DIY-kuukauden teemasivulla, klik. Teemaan liittyy myös huikea kilpailu, josta kerron lisää postaukseni lopussa.

Erilaiset peura-aiheet ovat olleet suosittuja sisustuselementtejä jo useamman vuoden ajan. INDIEDAYS GOES DIY! -teeman innoittamana lähdin miettimään, miten itse toteuttaisin peura-aiheen.

Tyynyjä ei voi koskaan olla liikaa. Tuo innokkaiden sisustajien vanha klisee sopii hyvin tähänkin teemaan, joten päätin tehdä tyynyn. Halusin kokeilla kirjoneulomista, mutta vaikeat mallit hirvittävät. Halusin tehdä mahdollisimman simppelin peurakuvion, jotta minulla olisi mahdollisuus onnistua ja saada aikaan kaunis lopputulos. Tämä on minun ihka ensimmäinen kirjoneuletyöni ja se meni ns. puikkoihin. Eli tästä selviää kyllä, jos omaa ihan tavallisen, koulussa opetetun neulomistaidon.

peuratyyny, neulottu, kirjoneulepeuratyyny, neulottu, kirjoneule

TARVITSET:

Pyöröpuikko Nro 3,5 tai käsialan mukaan
Kaksi kerää haluamasi väristä Novitan Seitsemän Veljestä villalankaa
Virkkuukoukku tai parsinneula 
40X40 cm tyyny
Neuletiheys: 17 s ja 22 krs sileää neuletta = 10 cm.

grey yarn

OHJE:

- Luo 120 silmukkaa pyöröpuikolle. Koko työ, peurakuvio mukaan lukien neulotaan ainaoikein-neuleella, joten tyynyn pinta on sileää neuletta.
- Neulo ainaoikein-neuletta 31 kerrosta
- Aloita peurakuvion neulominen vaihtamalla työhön toisen värinen lanka ja neulomalla alla olevasta piirroksesta rivi nro 2. 
- Jatka neulomalla piirroksen mukaan vielä 43 kerrosta.
- Piirroksen yksi ruutu vastaa yhtä silmukkaa ja yksi rivi yhtä kerrosta
- Kun olet neulonut kuvion, neulo vielä 31 kerrosta ainaoikein-neuletta

Vinkki: Kierrä eri väriset langat toistensa ympäri aina niiden niiden rajakohdissa eli värin vaihtumiskohdassa. Tämä estää reikien syntymisen.

- Sumuttele tai painele märällä pyyhkeellä valmis neule kosteaksi ja anna työn kuivua
- Laita 40x40 cm tyyny sisään, ompele päät kiinni joko parsinneulalla ja villalangalla, tai virkkaamalla kiinteitä silmukoita.

Jos sinulla tulee kysyttävää, ota ihmeessä yhteyttä tai laita kysymys tämän postauksen kommentiksi, autan mielelläni ja täsmennän ohjetta!

peura neulekuvio

Peuratyyny valmistuu suht nopeasti, koska tässä tarvitsee tosiaan neuloa vain oikeita silmukoita pyöröpuikolla, tuubina, ja vaihtaa langan väriä. Langan väriä saa kyllä vaihtaa kerran jos toisenkin, mutta onneksi on vain kaksi eriväristä lankaa. 

Langaksi valitsin perinteisen Novitan Seitsemän Veljestä -villalangan. Lankojen värisävyjen välillä kannattaa olla riittävän suuri kontrasti, näin peurakuvasta tulee tarpeeksi erottuva. Laitoin omaan tyynyyni tumminta ja vaaleinta mahdollista harmaata.

 Vaaleamman ja raikkaamman version tyynystä saa laittamalla nuo valitsemani värit päinvastoin. Kesäisen version saisi valitsemalla esimerkiksi langoiksi hennon vaaleanvihreän ja keskiruskean. 

neulottu peuratyyny, ohje, nahkainen lepakkotuoli, leather lantern
nahkasomisteinen lyhty
knitting deer, neulottu peuratyyny, ohje

Ja lopuksi tietoa huikeasta kilpailusta, joka on käynnissä

Kilpailussa nimittäin te pääsette kertomaan omat DIY-ideanne. Nyt se todellakin kannattaa, sillä kertomalla oman tee itse -ideasi, voit voittaa 400 euron palkinnon. Indiedays valitsee kekseliäimmän idean ja sen lähettäjä saa palkinnoksi lahjakortin Kultaseppämestari Tarkkaselle (arvo 400 euroa). Lisäksi arvotaan yksi 400 euron arvoinen lahjakortti. Voittajat saavat valita mieluisensa korun Kultaseppämestari Tarkkasen valikoimista tai käyttää lahjakortin osana uniikin tilaustyön maksusuoritusta. Tutustu Kultaseppämestari Tarkkasen menestyneisiin koruihin täältä! http://www.tarkkanen.fi/

Lukijakilpailuun voi osallistua 30.3.2014 saakka.

FOLLOW MY BLOG / VOIT SEURATA BLOGIANI:
FACEBOOK  /  INSTAGRAM  /  BLOGLOVIN   /  PINTEREST

2 kommenttia:

  1. Wau!! Todella hieno! Ja aikamoinen ensikertalainen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos A-R, todella paljon! Olen itsekin tyytyväinen tuohon... Seuraavaa jo suunnittellessa..

      Poista

Kiitos kommentistasi! Jokainen kommentti saa hyvälle mielelle ja perinteisesti vastaan kaikkiin.