9/28/2015

Blogini tarina


Blogiystäväni ja kollegani Laura (Kaksin kaksiossa-blogistaan) haastoi minut eilen mukaan #blogisitarina -haasteeseen. Kiitti Laura, tämä inspiroi näinkin välittömään reagointiin! Tässä siis saatte kuulla pitkähkön, mutta toivottavasti kiintoisan tarinan Tarja's Snowlandin takaa, ja molemmilta sivuiltakin. 





Miten blogini sai alkunsa?


Blogini sai alkunsa vuonna 2007. Blogini on nyt kahdeksanvuotias, eli blogina kohtuullisen ikäloppu. Koen kuitenkin uudistuneeni matkan varrella useampaan kertaan, näistä tuonnempana. 

Olen kovasti koittanut muistella, että miksi halusin blogin. En oikein muista. Luultavasti se liittyy siihen, että olin tuolloin graafinen suunnittelija ja markkinointitehtävissä, joten blogin luominen on täytynyt tapahtua näppärästi ja olen ollut kokeilunhaluisella tuulella. Minulla on hämärä muistikuva, että arvoin bloggerin ja Wordpressin välillä. Bloggerilla blogin luominen kävi kuin itsestään, puolivahingossa, joten sitten sitä oltiin bloggareita kait. 

Nimeä olen myös monesti miettinyt, mutten pysty palauttamaan syitä mieleeni. Ja hei, ihan selvinpäin blogi on sentään luotu! Luullakseni Tarja's Snowland on mielenmaisema(ni). Olen syntynyt talvella ja talvi on aina ollut minulle kiva vuodenaika. Semmoinen kirpsakka pakkassää sopii minulle, niin miksei blogillekin.  

Usein luullaan, että olen kotoisin ja bloggaan pohjoisesta. Kun aloin käymään blogitilaisuuksissa, toiset bloggaajat ihastelivat, että "voi kun sinä olet tullut sieltä kaukaa asti ja olet nähnyt paljon vaivaa päästäksesi tänne". Totesin hymyssä suin, että ihan omalla autolla tulin tuosta 60 km päästä (tilaisuudet ovat monesti aika pääkaupunkiseutupainotteisia). Nykyisin monet ovat jo tottuneet tähän bluffiin, eli tietävät, etten oikeasti ole pohjoisen tyttöjä (vain haaveissani).



Kuinka blogini on kehittynyt ajan saatossa?


ULKOASU:

Blogi on kehittynyt huimasti. Sen ulkoasu on muuttunut monta kertaa. Aina parempaan suuntaan. Harmittaa, kun välivaiheita ei ole tallessa. Niiden avulla olisi hienoa näyttää tämä tarina kuvin. Koska työskentelen luovilla aloilla, olen kokenut, että blogini on näytettävä hyvältä. Olen nähnyt sen eteen vaivaa ja tehnyt kaiken itse. 


TEKSTIT:

Tekstien puolesta blogi kehittyy jatkuvasti. Minulla kun on tämä nolous-ongelma, josta harva tietää. 

Olen ollut aina hyvä kirjoittamaan ja olen ällän ylioppilas siinä lajissa. Blogiin kirjoittaminen on kuitenkin ollut minulle aina hyvin vaikeaa, usko tai älä. Minua on pelottanut asioiden jakaminen, kertominen, kaikki. Mutta silti olen sitä koittanut tehdä. Tarve ilmaista omaa luovuutta on ajanut pelkojen ohi monta kertaa, ja olen aina halunnut jatkaa blogin parissa. 

Muistan, kun joskus nolotti tai hävetti niin paljon, että poistin jälkikäteen alkuvaiheen postauksista kaikki tekstit! Siitä on aikaa kuutisen vuotta. Siis ilman mitään syytä, poistin vain. Jossain vaiheessa lisäilin joitain lausahduksia takaisin, mutta hyvin vähän. Tämä osuus on yhä nähtävissä jos selailee blogiani ihan alkuun asti. En halua sitäkään vaihetta peitellä. 

Siinä vaiheessa, kun joku tuskailee, ettei oikein tiedä mitä kehtaa tai voi blogiin laittaa, kun nolottaa ja "ei ne mun jutut ketään kummiskaan kiinnosta", totean, että tuon tunteen todellakin tiedän. Ja jatkan: ei siitä kannata välittää. Olen oppinut, että kyllä jotain aina kiinnostaa.


KUVAT:

Olen kuvannut ihan pienestä tytöstä lähtien, ja minulla on aina ollut kamera, kiitos vanhemmilleni siitä. Olen aina nähnyt maailmani kuvin, joten blogin suhteen halusin tallettaa dokumentoimiani asioita ja elämääni nettiin.

Kuvaajana kehityn koko ajan, vaikka uskallan myöntää, että olen jo aika hyvä. Rakastan kaikkea, mitä kuvaamiseen liittyy. Sommitelmia, värien säätämistä, fiiliksen luomista. Mutta kuvaamisessa on myös se hauska puoli, että joka kuvassa on mukana "virheitä".

Kauneus on katsojan silmissä, ja kuvaaminen jos mikä on subjektiivinen tapa ilmaista itseään, sekä vastaanottaa informaatiota. Siksi olen aina hyvin otettu, jos joku kehuu kuviani, sillä ne kehut koen saavani suoraan itselleni. Kuvat ja niiden syntymisen prosessi ovat niin läheisiä minulle. 



Mitkä ovat olleet merkittävimpiä taitekohtia?


- Kun ystäväni Sanna sanoi vuonna 2010 että "kuule Tarja, oletko miettinyt, että tuosta siun blogista voisi tulla jotain?" No en ollut ajatellut, hetkeäkään. Mutta Sannaa olen yleensä aina kuunnellut - niin tuolloinkin. Aloin uskoa omaan juttuuni.

- Aloitin blogin pitämisen rintamamiestalossa Riihimäellä. Uuden kotimme eli hirsitalomme rakentaminen reilu viitisen vuotta sitten oli alkusysäys yhä innokkaammalle blogitekemiselle. Tuona rakennusvuonna 2010, postasin neljä kertaa, mutta sen jälkeen sitten aika paljon enemmän.

- Äitiyslomat. Blogi on ollut oman luovuuden kanava.

- Kun päätin, että koitan tehdä parhaani ja haluaisin joskus saada blogista sivutyön. Tämä tapahtui nelisen vuotta sitten, ja blogini on ollut sivutyöni nyt kai parisen vuotta. 

- Kun A-lehtien upeat naiset (Laura G ja Anna K) kannustivat minua laittamaan persoonaa yhä enemmän peliin. Tämä tapahtui viime keväällä. Heidän rohkaisunsa kautta sain uutta varmuutta ja näkökulmaa bloggaamiseen. Arvostan heitä, joten päätin luottaa ja kokeilla. Kannatti. 

- Merkittäviä taitekohtia ovat kaikki stepit eteenpäin. En ole koskaan käyttänyt euroakaan blogini markkinointiin tai oman osaamiseni myymiseen, kaikki on tapahtunut luonnostaan.

- Jokainen sellainen hetki on taitekohta, kun huomaan uuden lukijan, kävijän, ihan oikean ihmisen siellä jossain. Te näyttäydytte minulle Instassa, Facebookissa, StyleRoomissa, meilitse, viesteillä facessa. Bloggaaminen on monesti yksinäistä touhua. Sen tietää, että kävijöitä on, mutta askarruttaa, keitä he ovat. Siksi on kiva saada kävijöistä tietoa jotain kautta. 


Kiitos Te!

- Tarja -





- - - - -


Ohjeet (jotka saa kopioida myös omaan blogiinsa), tulevat tässä.

1. Haaste on avoin kaikille bloggareille (teema voi olla mikä tahansa). Saat osallistua vasta saatuasi haasteen (ja niitähän voi toki myös pyytää, jos tiedät jonkun saaneen sen).

2. Kirjoita ja julkaise oma tarinasi blogissasi: miten blogisi sai alkunsa, kuinka se on kehittynyt ajan saatossa ja mitkä ovat olleet merkittävimpiä taitekohtia.

3. Haasta mukaa neljä blogia kirjoittamaan oma tarinansa. Mikäli joku kieltäytyy suorilta käsin, voit haastaa jonkun toisen.

4. Muista ilmaista tarinasi yhteydessä linkkeineen päivineen, miltä blogilta sait haasteesi ja kenet haastat mukaan.

5. Mikäli olet Instagramissa, käy halutessasi lisäämässä jonkin kuvasi yhteyteen tagi #blogisitarina. Näin kaikki Instagramissa olevat bloggarit näkevät, kenen kaikkien blogeissa nuo tarinat ovat nähtävillä. #Blogisitarina-haasteen käynnisti: kototeko-blogi.

#blogisitarina -haaste lähtee eteenpäin seuraaviin blogeihin:






- - - - -


16 kommenttia:

  1. Olipa kiva postaus! Hyvä kuulla, ettei tämä alan ammattilaisellekaan mutkatonta ole ollut. Terveisin Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuija, kiva kuulla!
      Ei ole mutkatonta, ei... :D

      Poista
  2. Mielenkiintoista lukea, sillä näin pitkäikäisen blogin alkulähteille on lähes mahdotonta mennä (varsinkin jos sieltä on poistettu juttuja!), vaikka usein löytäessäni uuden, mielenkiintoisen, blogin saatan lukea postauksia hyvinkin kauas ajassa taaksepäin.:)
    Tykkään blogisi kuvista, iloisuudesta ja tyylistä, kivoista sisustusideoista puhumattakaan!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Taina! Erityisesti tuo mainitsemasi iloisuus ilahduttaa - sillä elämä ei koskaan tietysti ole yhtä juhlaa, mutta täällä blogissa mottoni on: ilon kautta!

      Poista
  3. On ollut hurjan hienoa saada seurata, mitä tuon kommentin jälkeen on tapahtunut. Hyvä Tarja! <3 Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sinä olit kuulolla, näin pian. Ihana Sanna <3 mun luottonainen!

      Poista
  4. Kiva kuulla, miten sinun blogisi on syntynyt! Sinun blogiasi on todella kiva lukea: teksti on mukaansatempaavaa ja tykkään kuvistasi paljon. Blogisi on aito ja iloinen ja siksi sitä aloinkin seuraamaan. Blogissasi on oikeastaan kaikki kohdallaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riitta kiitoksia kauniista sanoista, niin mukava olo tulee, kun tuollaista palautetta saapi :)

      Poista
  5. Olipa mielenkiintoista lukea tämä - ja lohdullista tietää, ettei se aina ole alan ammattilaisellekaan helppoa ollut. Hienoja virstanpylväitä ja hienoa, että jaat myös kiitosta kannustajille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollut helppoa esimerkiksi tämänkään postauksen julkaiseminen :) . Olen halunnut viime aikoina puhua yhä enemmän näistä bloggaamiseen liittyvistä teemoista ja vinkeistä, sillä olen huomannut että aika monet painivat samojen asioiden kanssa.

      Kiitoksista vielä, sitten olisi liuta työkavereita omista työpaikoista ja yhteistyöyrityksistä, jotka ovat tsempanneet matkan varrella hurjan paljon :), heillekin iso kiitos!

      Ja sinulle kiitos kommentista :)

      Poista
  6. Mielenkiintoinen tarina hienosta blogista <3. Henkilökohtaisuus kiinnostaa lukijoita. Samalla bloggaaja tasapainottelee sen kanssa mitä haluaa kertoa. Persoonallisuus kannattaa kuitenkin aina. Sinun blogissasi sitä on :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3
      Hienosti sanottu tuo henkilökohtaisuus-persoonallisuus. Kerrassaan.
      Ei lisättävää, paitsi että mahtavaa syysviikkoa, ja aurinkoa Naiselle ja hänen perheelleensä Taloon!

      Poista
  7. Wau, olipas mielenkiintoista ja rehelliseseti kerrottua asiaa tässä postauksessa, blogisi on huippu <3 Kiitos haasteesta, olen (ehkä jo tunnetustikin niissä surkea mutta jännätään miten tämän kiehtovan haasteen kanssa käy :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Johanna <3
      Tee semmoinen miniversio, mä haluisin kovasti lukea miten kaikki sai alkunsa.

      Poista
  8. Olipas mukava lukea blogisi tarina, kiitos kun tartuit haasteeseen! Ja hei, empäs tiennytkään että blogisi on jo näin "vanhus". Olen 2,5 vuotta seuraillut blogiasi ja se on yksi lemppareistani, mutta alkuaikojen juttuja en ole selannut joten en ole ikää tiennyt, enkä olisi edes arvannut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Laura ihanainen!
      Tämä oli mulle sopiva haaste, siksi tartuin niin nopsaan. Tiesin, että monet eivät tiedä tän blogin olevan niin vanha, siksi halusin kertoa stoorin läpi :).

      Poista

Kiitos kommentistasi! Jokainen kommentti saa hyvälle mielelle ja perinteisesti vastaan kaikkiin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...